Aby zatrudnić pracownika należy brać pod uwagę rzeczywiste koszty, które ponosi pracodawca. Co prawda dowiadujemy się , że podatki są podobne lub mniejsze niż w innych krajach, ale już obowiązkowy ZUS, który generuje koszty firmy. Zawsze jak rządzący podnoszą wynagrodzenie minimalne, to pracodawca musi dostosować się do prawa, a rząd na tym zarabia poprzez większe podatki oraz większe składki ZUS. Media informują, że część kosztów ponosi pracownik, a część pracodawca co jest częściową prawdą, bo tak naprawdę to wszystkie wydatki ponosi pracodawca, bo to on określa i zapewnia wypłatę brutto.
Koszty pracownika:
- składki społeczne 13,71%,
- składka zdrowotna 9%,
- podatek dochodowy 12%,
- PPK (pracownik może z tego zrezygnować) 2%.
Koszty pracodawcy:
- Płaca brutto
- Składki społeczne 20,48%
- PPK (o ile pracownik nie zrezygnuje) 1,5%
- Dodatkowy odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych tj. 1662,97 zł – na pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach pracy, 2217,29 zł – na pracownika wykonującego pracę w szczególnych warunkach lub pracę w szczególnym charakterze
np. jeśli wynagrodzenie pracownika brutto wyniesie 5000 zł, to pracownik otrzyma około 3000 zł, ale łączne koszty pracodawcy to jakieś 6700 zł.
Koszty poniesione przez pracodawcę to też: badania lekarskie, szkolenia BHP, premie, nagrody, urlopy wypoczynkowe, zwolnienia lekarskie do 33 dni, opieki nad dzieckiem, zwolnienia z tyt. opieki nad członkiem rodziny 14 dni oraz koszty utrzymania stanowiska pracy: - stałe jak np. media typu energia, woda, środki czystości, wywóz śmieci, kawa, herbata - jednorazowe jak np. biurko, fotel, laptop, komputer
Prezes Zarządu FPC International
Specjalista z 30 letnim doświadczeniem w branży ubezpieczeniowo-inwestycyjnej
Ryszard Jurkowski